Slow Steps

breng rust in jezelf en haal ’t beste uit je leven

Logo Meskers NHN

Spanning en overspanning

en 'gewoon geworden' overspanning


Naast de normale dagelijkse acties heeft iedereen te maken met uitdagingen, problemen en ongemakken in het leven. Een levenspad gaat niet altijd over rozen!

Spanning

Als de optelsom van de problemen en ongemakken over een drempel gaat, ervaren we dat als 'stress'. De hoogte van die drempel is voor elk mens anders.

Er treden fysieke en mentale veranderingen op om op acties te kunnen reageren en problemen te kunnen 'handelen' en verwerken; we komen in een toestand van verhoogde spanning. Dit komt bv. tot uiting in een hogere spanning in de betrokken spieren, alerte staat van het zenuwstelsel, snellere hartslag en ademhaling en gefocuste aandacht. We kunnen dit functionele spanning noemen omdat we het zonder deze aanpassingen niet zouden redden in het leven.

Deze verhoogde interne spanning noemen we ook 'stress', vooral als we er last van krijgen, en heeft invloed op houding en beweging, denken en humeur.

In onze taal gebruiken we dus hetzelfde woord voor zowel de spanningsbronnen als de interne spanningsreacties. In het Engels brengt men een verschil aan door spanningsbronnen 'stress' (= druk, pressie) te noemen en de interne spanningen 'strain' (= overspanning).

Overspanning

Na een stressvolle periode kan het spanningsniveau weer naar normale waarden zakken zodat we kunnen herstellen; inspanning en ontspanning in balans. Maar daarin schuilt nu juist de moeilijkheid; we functioneren soms zo lang op dit hogere niveau van spanning, dat we eraan wennen en het niet meer als zodanig herkennen en ervaren.

De ontstane overspanning is gewoon geworden. We noemen dit: gewone overspanning. Het is dus heel goed mogelijk dat we niets merken van het onnodig verhoogde spanningsniveau en niet de noodzaak voelen om er iets aan te doen en de balans te herstellen.

Klachten

Het nadeel van een toestand van verhoogde spanning is dat we niet voldoende herstellen van inspanning en de reacties op spanningsbronnen. Voor herstel en nieuwe energie is rust en ontspanning (laag spanningsniveau) nodig.

Als zo'n situatie te lang aanhoudt kan dat een voedingsbodem worden voor allerlei klachten. Omdat we de verhoogde spanning niet altijd bewust zijn kan het dus voorkomen dat we spanningsklachten hebben zonder dat we ons gespannen voelen en daardoor de link tussen klachten en (over)spanning niet leggen.

Herstel

De oefeningen van AOT zijn gericht op bewustwording van lichamelijke en mentale gespannenheid en op verlaging van het algehele spanningsniveau. Klachten die het gevolg waren van de onnodig verhoogde spanningstoestand zullen positief reageren op de toegenomen ontspanning.

Daarnaast wordt vaak de oorzaak van de innerlijke spanningen duidelijk en kan de cliënt er maatregelen tegen nemen of er beter mee leren omgaan.

Wil je meer weten of een afspraak maken? Neem vrijblijvend contact op.




Meer over adem- en ontspanningstherapie (AOT):




Contactformulier Contactformulier
Naar boven