Slow Steps

breng rust in jezelf en haal ’t beste uit je leven

Contact
Meskers NHN - Slow Steps Schorrekruid 9
1775 HB Middenmeer
0227-503059
06-22212889
Contactformulier »


Blog volgen
Logo Meskers NHN

Blog

Is Mindfulness voor iedereen?





Mindfulness is hot. Je kunt geen blad openslaan of het gaat erover. Sommigen zijn er heel enthousiast over, anderen krijgen de kriebels alleen al van het woord.


Mindfulness voor iedereen?

'Mindfulness' wordt meestal geassocieerd met de 8-weekse cursus die sinds een aantal jaren door daarvoor opgeleide trainers wordt aangeboden in steeds meer particuliere praktijken en ook via instellingen, bv. een medisch centrum. Doel: leren meer bewust te leven en anders om te gaan met stress, gedachten en emoties. Velen hebben inmiddels positieve ervaringen opgedaan.


Mindfulness in de originele betekenis is een vorm van meditatie waarin de beoefenaar zich bewust is van de fysieke en geestelijke sensaties van het moment en daar verder geen oordeel aan verbindt. Het heeft zijn oorsprong in het boeddhisme en wordt al duizenden jaren in praktijk gebracht.

Kritische kijk op westerse mindfulness en meditatie

Inmiddels verschijnen ook artikelen in de media waarin een kritische kijk op westerse mindfulness en meditatie wordt gegeven. Waarschuwingen zelfs. Vooral mensen met psychische problemen of trauma's zouden terughoudend moeten zijn en in ieder geval bij verdiepende meditatietechnieken professionele begeleiding moeten krijgen.
Neutrale informatie over mindfulness vind je o.a. op Wikipedia.

Mindful vanuit je wezen

'Mindful zijn' is niet afhankelijk van een cursus of van mediteren in de lotushouding. Mindful zijn, oftewel opmerkzaam in het hier en nu en accepteren wat is, is een zijnstoestand die iedereen in het dagelijks leven kan benutten. Het vergt misschien wat oefening, maar we hebben het allemaal in ons. Met aandacht lopen, koken, eten, tuinieren en andere bezigheden... Niet in het gejaagde tempo waarin we zo vaak rondrazen, maar rustiger, trager, bewuster. Hoe loop je? Wat doe je precies? Wat proef je? Wat voel je? Wat zie je en hoor je? Hoe adem je? Probeer het maar eens; je zult merken dat je je al snel minder gejaagd voelt. Mindfulness 'light'! Direct toepasbaar. Heel praktisch!


Voor wie erover wil lezen zijn er talloze (zelfhulp)boeken en websites beschikbaar. Deze kunnen nogal verschillen in kwaliteit, dus blijf kritisch.


Vind je het lastig, en wil je toch liever persoonlijke begeleiding in de vorm van een (groeps)cursus mindfulness of aandachttraining? Zoek een goede trainer, meld je aan en ervaar. Alleen jij kunt zeggen of 'mindfulness' iets is voor jou.


Tip:
Kom eens vrijblijvend ervaren wat de oefeningen uit de Methode Van Dixhoorn adem- en ontspanningstraining (privé- en groepslessen) voor jou kunnen betekenen. Eenvoudige oefeningen om je aandacht te trainen, je ontspanning te verdiepen en je lichaamsbewustzijn te vergroten. Mindful zijn.

Kijk voor meer info bij: adem- en ontspanningstraining.



9 april 2017 | Ditty | Reageer



Share

« Vorige blogVolgende blog »


Blog volgen
Naar boven